20 oC(koponyeg.hu)
gyengén felhős, 20.52 km/hD/DNY-i szél (aktuális)
2017. Március 23. Emőke, Botond, Ottó, Kartal
 

Tömegsport 2015
 
  Közélet  -  2017. 03. 03. 12:56  -  Samu Miklós, Fotó: Bácskai Gergely A cikk KÉPGALÉRIÁT tartalmaz
Kilenc évfolyamos lehet az általános iskolai képzés
  
„A pedagógiai szakszolgálatok sokszínű világa” címmel tartott nyitókonferenciát a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat a Pedagógiai Szakszolgálatok Hete alkalmából a Fehérvári Civil Központban. A nyitókonferencián részt vett Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások minisztere is, aki az eseményen többek között a kilenc évfolyamos általános iskolai képzés elindításáról is beszélt.
A március 3-10. között tartó Pedagógiai Szakszolgálatok Hete szakmai rendezvénysorozat több száz programot foglal magában, Fejér megye valamennyi járásában. Célcsoportjai között megjelennek a gyerekek, a szülők, a pedagógusok, az intézményvezetők, a fenntartók és egyéb szakmai szervezetek képviselői. A rendezvények formája is rendkívül változatos: konferenciák, fórumok, nyitott foglalkozások, terápiák, tanácsadások, konzultációk, gyerekprogramok, szülőklubok, baba-mama klubok színesítik a programot.
Az esemény megnyitóján beszédében Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere hangsúlyozta: a Kormány már a 2017-es költségvetés elfogadásakor 3,8 milliárd forintot különített el arra, hogy minden évben – a fizetések ellentételezéseként – nyolcszáz új, a pedagógiai szakszolgálatban dolgozó bérét fedezze. Mint mondta, szükség van arra, hogy minél több szakember kerüljön be ebbe a rendszerbe, hiszen egyre több az olyan gyermek, aki valamilyen problémával, nehézséggel születik. Pontosan ezért a nehézséggel küzdő gyermekek számára a megfelelő terápia elindítását és a fejlesztés megadását a családok segítésén túl nemzetgazdasági érdeknek is nevezte. Ebbe a rendszerbe egyre több szellemi, szakmai és – ha szükséges – pénzügyi energiát szeretnének beletenni. Véleménye szerint ez nemcsak a családoknak, hanem az országnak is jó, mellyel az emberi erőforrás minőségét tudják javítani.
Az emberi erőforrások minisztere fontosnak nevezte a gyermekek képzésében – például az óvodából az iskolába – az átmenetek biztonságos és átlátható rendszerének garantálását, hiszen így a szülők pontosan láthatják, gyerekük hol kaphatja meg a számára legszükségesebb segítséget. Balog Zoltán azt is hangsúlyozta, hogy akkor sikerült jól ez az integráció, ha a gyermekek minél hamarabb kikerülnek a rendszerből. További lényeges célként azt is kiemelte, hogy a gyerekek minél integráltabban, egy helyen kaphassák meg mindazt, ami a fejlesztésükhöz szükséges.
 
Balog Zoltán emellett arról is beszélt, hogy a Kormány a kilenc évfolyamos általános iskolai képzések bevezetését tervezi. „A szakmai viták egyre inkább abba az irányba mutatnak, hogy az óvodából az általános iskolába történő átmenetnél a családok elbizonytalanodnak, vajon érdemes-e hatévesen iskolába küldeni a gyermeket, vagy sem. Azt látjuk, hogy a köznevelési rendszer megerősítését egy úgynevezett előiskolával tudjuk leginkább elérni. Ez egy plusz évet jelent az óvoda és az általános iskola között, amely valóban iskolaéretté teszi a gyermekeket. Ebben a periódusban a gyermekek kifejezetten arra tudnak koncentrálni, hogy jól tudjanak írni, olvasni, számolni, beszélni, s csak ezután következzenek a közismereti tárgyak.” – tette hozzá Balog Zoltán.
Dr. Solti Péter, a Klebelsberg Központ elnöke nagyon fontosnak nevezte a sajátos nevelési igényű gyermekeknek a kezelését, amely egy nagyon heterogén feladatrendszer. A sokrétű feladatok megoldásában a szakszolgálatok hatalmas szerepet játszanak. Mint mondta, a szakszolgálati rendszer átalakulását követően 2013-tól kezdve sikerült egységes és átlátható keretek közé terelni a legfontosabb kérdésköröket. Örömét fejezte ki, hogy a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat a Székesfehérvári Tankerületi Központtal egy kifejezetten unikális szervezés keretében hozta létre a pénteki nyitókonferenciát. Véleménye szerint az esemény révén a szülőkhöz és a pedagógusokhoz is könnyebben eljuthatnak azok a fontos információk, melyek a gyermekek képzését segítik.
A nyitókonferencián több lényeges oktatási témával, például a sajátos nevelési igényű gyermekek jogaival és kötelességeivel, a kora gyermekkori intervencióval és a tehetséggondozás kérdéskörével is foglalkoztak a szakemberek. Az eseményen részt vett Székesfehérvár polgármestere, dr. Cser-Palkovics András is. „A fiatalok és a diákok az adott város jövőjét is jelentik. Fontos, hogy ebben a kérdéskörben a szakemberek a maihoz hasonló szakmai konferenciákon találkozzanak, lehetőséget adva a különböző szakterületeknek a következő lépések közös kidolgozására. Az ilyen értekezések hasznosak Székesfehérvár számára is, hiszen egyfajta visszajelzésül szolgálnak, hogy a város miben tud ezeknek a szakmai programoknak a végrehajtásában segíteni. Nagyon érdekes, hogy ugyanezen a napon a város Közgyűlése két nagyon fontos, a diákságot érintő kérdésben is döntést hozott. A pályaorientáció vonatkozásában biztosítjuk minden középiskolás diáknak a megfelelő életkorban, hogy egyénre szabott pályaorientációt kapjon, másodsorban pedig a Digitális Élmény Központ elindítása a diákokat, a családokat, a pedagógusokat és más érdeklődőket is megszólítja majd.